کاربردهای روتر میکروتیک و انواع آن

در ابتدا تعریفی از روتر ارائه می دهیم. روتر ها، سخت افزارهایی که جهت مسیریابی و انتقال اطلاعات به کار گرفته می شود. مهم ترین کاربرد روتر، اتصال سایر دستگاه ها به اینترنت می باشد. وظیفه روتر های میکروتیک، مثل بقیه روتر ها، ایجاد شبکه برای سایر دستگاه ها است. ولی مزیت های میکروتیک نسبت به سایر تجهیزات دیگر بسیار زیاد است. به همین دلیل، در این مقاله به ویژگی های روترهای میکروتیک می پردازیم.

 

مزایای روتر های میکروتیک

  • مسیریابی: یکی از بهترین تجهیزات برای مسیریابی، روتر میکروتیک می باشد.
  •  مزیت بزرگ روتر میکروتیک، استفاده به عنوان فایروال در شبکه می باشد.
  • یکی از عملکردهای مفید این روترها، مدیریت پهنای باند(Bandwidth Management) می باشد
  • امکان کنترل از راه دور به شبکه از طریق وی پی ان
  • پخش کردن اینترنت کاربران روی چندین لینک

 

برای درک مزیت های روتر میکروتیک، به بیان یک مثال می پردازیم. مثلا، یک شرکت بزرگ برای تمام شعبات خود، به اشتراک گذاری اطلاعات بین دستگاه های خود نیاز دارد . چون روتر های میکروتیک قابلیت مسیریابی را دارند، شما می توانید به آسانی و با اشتراک گذاری شبکه خود به کمک روتر میکروتیک، با سرعت و امنیت عالی، اطلاعات را بین دفاتر خود تقسیم کنید.

 

 

انواع روتر میکروتیک

روترهای میکروتیک به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند. پس قبل از خرید، بهتر است نیاز خود را بشناسید و متناسب با آن خرید کنید.

 

۳digit دسته اول

یکی از Routerهای این گروه RB951Ui-2HnD می باشد. معماری آن از نوع MIPSBE ،SMIPS است. در نام گذاری این دسته سه رقم ۹۵۱ وجود داره: عدد ۹ مربوط به سری ساخت روتر، عدد ۵ مربوط به تعداد پورت ethernet است و عدد ۱ نیز مربوط به تعداد کارت شبکه‌ی وایرلس هست

 

۴digit دسته دوم

یکی از Routerهای این دسته RB2011Ui-2HnD است. در این دسته، نام گذاری این تجهیزات با سال ساخت آنها مرتبط است. به‌عنوان مثال ۲۰۱۱ مربوط به سال ۲۰۱۱ است یا نشان می دهد که بیشتر از ۹ پورت ethernet دارد.

 

 

Naming دسته سوم

Sxt  و Metal از مدل های این سری است. از این روترها، به عنوان روتر وایرلسی استفاده می شود.

 

 

Cloude core router دسته چهارم

به دلیل قدرت پردازش بالا ، از آن در شبکه های بزرگ استفاده می شود.